"אדם בונה חברה וחברה בונה אדם" (בי. אף. סקינר Walden Two)

ב - 16/06/2017, תציין קומונת טווין אוקס (Twin Oaks) 50 שנים לקיומה. היום, אחת הקהילות השיתופיות הגדולות והמצליחות ביותר בצפון אמריקה, הדבר הקרוב ביותר לקיבוצים בישראל שמתחילת המאה העשרים. הקומונה מושתתת על ערכים בסיסיים של שיתוף פעולה, שיתוף, שיוויון, אי אלימות, שימור הסביבה. טווין אוקס נוסדה ב - 1967 ע"י קבוצה של שמונה צעירים, שנחשפו לסיפרו של הפסיכולוג בי. אף. סקינר בשם Walden Two שפורסם בשנת 1948. הספר מתאר את החזון של סקינר כיצד תיראה קהילה שתיישם את עקרונות הביהביוריזם שלו. כמה שנים מאוחר יותר הקבוצה הפסיקה להגדיר את עצמה כקהילה ביהביוריסטית. מכל רעיונותיו של סקינר כפי שהן מתוארות בספר Walden Two, משמרים ומיישמים עד היום את המודלים של שיטת הקרדיטים בגין עבודה, הניהול העצמי, קבלת ההחלטות והניהול באמצעות מתכננים (Planners). במהלך השנים ועד היום ניכרות בקומונה השפעות מתרבות ההיפים של שנות השישים, מהתנועות הפמינסטיות, ומהארגונים הירוקים שוחרי איכות הסביבה ושימורה. למרות שהמיינסטרים בחברה האמריקאית מודע היום לסוגיות סביבתיות, טווין אוקס עדיין רדיקלית בהרבה בהיבטים סביבתיים וחברתיים ממנה.

הגדרה

טווין אוקס הוא כפר אקולוגי (Ecovillage), חבריו מגדירים את עצמם כקהילת יעוד Intentional) Community). ע"י הממשלה האמריקאית, קומונת טווין אוקס מוגדרת כקבוצה אנשים החולקים את המשאבים שלהם ומספקת את צרכי החברים בה. סטאטוס שבמקור נוצר עבור מנזרים. משפטית, הקומונה מוגדרת כתאגיד (שהוא קהילת יעוד), בבעלות והפעלה של חבריו. התאגיד מיישם חלוקה של כל ההכנסות, ההוצאות, גידול משותף של הילדים. התאגיד נושא באחריות משותפת לכל הצרכים של חברי הקהילה וילדיה, כולל מזון, ביגוד, מחסה, טיפול רפואי, חינוך וצרכים אחרים, כל עוד הקהילה יכולה לספק אותם.

מטרות הקומונה

● לחתור לשמירה ולהרחבה של חברה המבוססת על עזרה הדדית, שיתוף פעולה, שיתוף ושוויון.

● לשמש דוגמה לארגון חברתי שיתופי רלוונטי, ולסייע בהקמת קהילות דומות.

● לשאוף להתייחס לכל בני האדם בנימוס בנועם הליכות, בהגינות ובאופן תרבותי.

● לקחת אחריות על שמירת הזמינות של משאבי הטבע לדורות הנוכחים ולדורות הבאים - באמצעות ייצור וצריכה העונים לצרכי הסביבה ושמירת איכותה.

● לשאוף להתנהגות היחיד והקהילה נגד אלימות, סקסיזם, גזענות, סטריאוטיפים, דעות קדומות ותחרותיות.

● לקבל אחריות לצרכים הגשמיים והחברתיים של חברי התאגיד, בהתאם לעקרון "מכל אחד לפי יכולתו, לכל אחד לפי צרכיו".

● לחתור לעצמאות כלכלית ע"י ייצור עצמי של הטובין והשירותים החיוניים לתחזוקה של הקהילה.

המבנה האירגוני

אסיפה כללית General Assembly . על הנייר מתכנסת פעם בשבוע. בפועל עפ"י הצורך. בנובמבר האסיפה הכללית מאשרת את התוכנית הכלכלית לשנה הבאה. חומר רקע מתפרסם על לוח המודעות. הציבור יכול להגיב בכתב.

מתכננים Planners
שיטת ניהול הקומונה ע"י מתכננים לקוחה מהספר Walden Two שכתב סקינר. שלושה מתכננים מנהלים את הקהילה. כל 6 חודשים בוחרים מתכנן, משך כהונתו 18 חודשים. הועדה מתכנסת פעמיים בשבוע, הישיבות פתוחות. הועדה הזאת עוסקת בהתווית מדיניות ומתכננת את התקציב לשנה הבאה ומגישה אותו לציבור בנובמבר. המתכננים נפגשים ומעבדים הצעות של החברים - ואז מקבלים החלטות. בדרך כלל, הקהילה תומכת בהחלטות המתכננים, אך אם יש ספקות,, כל אחד יכול לערער על החלטת המתכננים. הפלנרים עובדים כמו כל החברים.

מועצות

יש 12 מועצות של מנהלי ענפים שיש קשר ביניהם (חקלאות, תעשיה, חברה וכו'). המועצות בוחרות את המנהלי הענפים ומקבלות החלטות הקשורות לניהול היום יומי של הקומונה.

ועדות
ועדת בריאות, ועדת כלכלה, טיפול בילדים, חינוך וכד'. יש נהלים כיצד בוחרים את חברי הוועדות, סמכות הועדות ואחריותן. לכל פן בחיי הקהילה יש מדיניות (Policy). לקבלה לחברות, לחינוך, לבריאות, לעבודה, לחופשות, לרכוש פרטי, לדת ואמונה, להתנהגות מינית, לעירום, ולנשק. שלושה דברים חבר לא יכול להביא לקומונה: רכב, נשק וטלביזיה.

חבר יכול לעשות כל מה שעולה בדעתו, בתנאי שהוא לא פוגע בזולתו ובתנאי שהוא מתנהג עפ"י הנורמות המקובלות של כיבוד הזולת ואי אלימות.

עקרונות שעל פיהן מתנהלת הקומונה

• שיתוף פעולה - Cooperation

• שיתוף - Sharing

• שיויוניות – Egalitarianism

• שיתוף בהכנסות - Income-sharing

• עבודה עצמית - Self Labor

• אי אלימות - Nonviolence

• שימור הסביבה - Ecology

טווין אוקס והתנועה הקיבוצית

השפעה של התנועה הקיבוצית בישראל על קומונת טווין אוקס אפשר למצוא בעובדה שבשנת 1973 נבנה בית הילדים ונקרא ע"ש קיבוץ דגניה. (בטווין אוקס לכל מבנה יש שם של קומונה היסטורית). ההתחלה היתה על פי המודל של הקיבוצים בישראל, הילדים גרו בבית ילדים וטופלו ע"י מטפלות שנקראו meta (קיצור המילה מטפלת). כיום, "דגניה" הוא בית ילדים. יש משמרת טיפולית לקבוצת הילדים הקטנים ולימודי בית (Homeschooing) לגדולים.

ב -1978 נשלחו שליחי תנועת "השומר הצעיר" באמריקה ל"טוין אוקס" כדי לייעץ להם כיצד להקים תנועת נוער.

חדר האוכל

כמו בכל קיבוץ חדר האוכל הוא המבנה המרכזי של הקומונה. למבנה קוראים ZK (זנקוי Zhankoye ע"ש התיישבות יהודית בקרים שברוסיה שקדמה לציונות). חדר האוכל ממוקם בתוך יער. לפניו רחבת כניסה מרווחת עם פינות ישיבה. בתוך המבנה מתקיימות כל הפונקציות של חדר אוכל קיבוצי: אולם אכילה, אקונומיה, אמצעי בישול ואפיה, הגשת אוכל ושתיה (בהגשה עצמית), מכונת שטיפת כלים, לוחות מודעות, תאי דואר ושירותים.

הקומונה מייצרת חלק גדול ממרכיבי המזון שהיא צורכת. חלב ומוצריו, ביצים, בשר, ירקות ופירות. לחם מחיטה מלאה נאפה במקום. בחדר האוכל מוגשות שתי ארוחות ביום צהריים וערב. כל ארוחה מכין צוות אחר. כמו כל הדברים בטווין אוקס הכל פתוח וחופשי לכל דיכפין. מקדשים את שיטת הכבוד, נותנים אמון מלא בחברים. כל חבר יכול לבוא מתי שהוא רוצה לקחת מה שהוא רוצה, ולבשל לעצמו. חבר יכול להביא דברי אוכל פרטיים. עליו לציין בכתב שהאוכל שייך לו ואיש לו יגע.

מה אוכלים? התפריט בטווין אוקס מגוון כמו החברים. יש טבעונים, צמחונים, אוכלי בשר, שומרי משקל, נמנעים מבצל, מביצים ממוצרי חלב, ואלרגיים לסוגי מזון שונים. אין כמו הלחמים הטריים מחיטה מלאה שנאפים עפ"י מתכונים שונים ומוגשים ישר מהתנור.

ומה עם הפסולת? הקומונה שמגדירה את עצמה ככפר אקולוגי מתנהגת בהתאם. כל פסולת של חומר אורגני נאסף לייצור קומפוסט. מפרידים: נייר, קרטונים, פלסטיק, זכוכית, אלומיניום (פחיות משקה), ומתכת. המדינה בנוייה לטפל בפסולת. יש אתרים מסודרים לריכוזה מכל האיזור.

בחדר האוכל 6 לוחות מודעות שונים: לוח כללי, לוח יומי, לוח סידור עבודה, לוח לתקשורת בין אישית, לוח התנועה הקומונלית, לוח O&I דעות ורעיונות (Opinions & Ideas), שהוא המעניין מכל הלוחות.

בלוח O&Iיש לא פחות מ - 24 לוחות בגודל דפי A4. אפשר לעמוד ולקרוא במשך שעות. לוח זה משמש את הפלנרים ואת החברים. הפלנרים מודיעים על נושאים שבהם הם עומדים לקבל החלטות. מפרטים את הנושאים שעל סדר היום ואת ההצעות האפשריות להחלטה. החברים קוראים ומגיבים על גבי דפים הצמודים ללוח. בנוסף, חברים מעלים נושאים שמציקים להם, מבקשים עצות מהציבור, מציעים הצעות משלהם. מפרסמים ע"ג הלוח החלטות שהתקבלו, פניות חיצוניות, מכתבים מגורמים רישמיים ומחברים בחופש, דפים מהאינטרנט שחברים חושבים שיכולים לעניין.

חינוך

בעבר העתיקו מהקיבוצים את הלינה משותפת. הנסיון כשל. היום מקציבים שעות לעבודה עם הילדים. יותר שעות לפעוטות ופחות לילדים גדולים יותר. הורים לוקחים באופן אישי חלק משעות העבודה ואת היתר נותנים למבוגרים אחרים שעוזרים להם. נכון להיום, הילדים לומדים בית ספר ביתי (Homeschooling). ההחלטה על האופן שבו הילדים יחונכו תלויה רק בהורים ובילדיהם.

בריאות ורווחה

הקומונה מספקת לחבריה צרכי בריאות בסיסיים. מאחר והכנסת החברים נמוכה הם זכאים לסיוע רפואי מסובסד במרכז הרפואה האזורי. המרכז מקושר לבית החולים האוניברסיטאי בעיר הסמוכה אבל בית החולים עצמו נמצא במרחק של כשעת נסיעה מטווין אוקס.

הגיל השלישי

כל חבר עובד 42 שעות בשבוע. מגיל 50 על כל שנה מופחתת שעת עבודה בשבוע, יוצא שבגיל 67 חבר יעבוד 25 שעות בשבוע. כך, החבר לא ניתק מהעבודה באופן פתאומי. בטווין אוקס מאמינים שדבר זה מוסיף לבריאות ומשאיר את החבר פעיל ומעורב ככל שאפשר. בנוסף לועדת בריאות (כולל בריאות הנפש), יש ועדת חברים מבוגרים שתפקידה להתייחס ולעזור לחברים המבוגרים יותר.

מבנים מסוימים מתאימים יותר לתושבים מבוגרים - ללא מדרגות, ועם דלתות רחבות שמאפשרות מעבר לכסאות גלגלים. במבנים גרים מבוגרים וצעירים, עדיפות ניתנת לחבר מבוגר.

תרבות זמן פנוי וחגים

בטווין אוקס עושר בלתי נדלה של פעילויות תרבותיות וחברתיות לאורך כל השנה שנעשות בכוחות עצמיים. אסיפות ופגישות, דיונים שונים, קבוצות תמיכה, מסיבות וריקודים, ספורט, הפקות תיאטרון חובבים, ועוד. אין טלביזיה (צופים בתוכניות מוקלטות ובסרטים). החגים הם נקודות שיא חברתיות במהלך השנה. באופן רישמי (ימי שבתון), חוגגים את היום הקצר ביותר בשנה, היום הארוך ביותר, ימי השיוויון בין לילה ליום, ואת יום ייסוד הקומונה 16.06.1967.

פרנסה

בבעלות הקהילה מספר עסקים, מהם באות ההכנסות הדרושות לקומונה כדי לרכוש את מה שאינה יכולה לספק לעצמה, ולכיסוי ההוצאות עבור תפעול הקומונה. רוב החברים עובדים לפחות באחד מהעסקים האלה, חלק גדול של החברים עובדים בכמה עסקים. העסק הגדול ביותר הוא ייצור מזונות מסויה (טופו, טמפה, סויה). המכירות באמצעות ארגונים ומפיצים של מזונות טבעיים. העסק השני בגודלו הוא ייצור ערסלים, הנארגים בעבודת יד שנעשית בחברותה ע"י החברים, ונמכרים באמצעות הדואר. העסק השלישי בגודלו הוא אינדוקס ספרים. העסק מקבל כתבי יד ויוצר את האינדקס שבסוף הספר. בנוסף לשלושת העסקים המרכזיים הללו, מקיימים סדנאות צמחי תבלין ומרפא, מארגנים פעם בשנה אירוח של כנסים שנתיים לשוחרי הרעיון הקומונלי ולהעצמה נשית.

מגורים SLG (Small Living Group)

בתי המגורים בטווין אוקס מאכלסים בין 10 ל 20 חברים. לכל חבר יש חדר שינה פרטי. החדרים קטנים מאד. המטבח, הסלון, השירותים והמקלחת משותפים. סך הכל יש 7 בתי מגורים כל אחד בעיצוב שונה. רב בתי המגורים משמשים גם לצורך ייצור, מלאכה, ומשרדים. כל קבוצת חברים במבנה היא SLG בפני עצמה. עם כללים משלה או ללא כללים.

עבודה

בטווין אוקס העבודה היא ערך משותף. שיטת ארגון העבודה לקוחה מספרו של סקינר. כל חבר מחוייב ב 42 שעות עבודה שבועיות. שבוע העבודה בן 7 ימים מתחיל ביום שישי ומסתיים ביום חמישי. שבוע העבודה בן 7 ימים מתחיל ביום שישי ומסתיים ביום חמישי. משמרת עבודה בד"כ בת 3 - 4 שעות, כך שכל חבר עובד ביותר ממקום עבודה אחד ביום. במהלך שבוע העבודה חבר יכול להיות מסודר לעבודה בעשרה ענפים שונים. היתרון בשיטה הוא שכל חבר נפגש עם כמה שיותר חברים במהלך השבוע. סידור העבודה מאורגן ע"י 4 סדרני עבודה. כל שבוע סדרן אחר. רישום סידור העבודה הוא אישי. כל חבר מקבל דף עבודה Labor Sheet בו הוא מתעד כמה שעות עבד ובאיזה ענף.

רכוש

הקהילה מספקת את כל הצרכים הבסיסיים של החברים: מזון, ביגוד, דיור, טיפול רפואי, רהיטים מיטה, שולחן, מנורה וכו'. החבר מביא איתו את בגדיו. יש מחסן בגדים כללי אם החבר צריך. (קומונה א' למי שזוכר). חבר יכול להביא איתו חפצים אישיים (ספרים, כלי נגינה, מצלמה, סטריאו, מחשב וכו'). מכוניות, מקלטי טלוויזיות וכלי נשק אסורים. רכוש פרטי אחר אפשר לאחסן או לתרום לקהילה. כל נושא הרכוש בנוי על התנהגות צנועה, והפגנת פשטות.

כל רכוש פרטי אחר נשאר של החבר. הוא לא יכול להשתמש בו כל עוד הוא חבר. לפי ההחלטות, רווחים מרכוש, מניות, אג"ח, קרנות נאמנות, שכר דירה מדירה פרטית וכד' יש להכניס לקהילה. הכסף שנכנס נרשם כתרומה. בפועל חברים בטווין אוקס מוצאים דרכים לעקוף את ההחלטות. בדיוק כמו אצלנו בקיבוצים, בנושא הרכוש הפרטי .

תקציב אישי

כל שנה מחליטים על גובה התקציב. נכון ל 2017 הוא עומד על 100$ לחודש לחבר. הכסף נשמר בבנק. מקבלים אותו במשרד כשמבקשים. אם חבר יוצר חוב גדול לתקופה ארוכה עושים איתו הסכם החזרת חוב. חבר שאינו מכבד את ההסדר, חברותו נשללת ומוענקת לו חברות זמנית. במקרים קיצוניים מבטלים חברות.

תוכנית המבקרים וקבלה לחברות (CPV – Community Visitor Program)

הקומונה שואפת להגיע ל 100 חברים. התכנית משמשת מקור לקליטת חברים.

השתתפות בתוכנית היא השלב הראשון ותנאי לכניסה לתהליך הקבלה לחברות. זו תוכנית מובנית שרצה כבר 27 שנים, 12 קבוצות בשנה (120 מבקרים). לצורך התוכנית יש מבנה מגורים יעודי, שיכול להכיל עד 10 מבקרים. המבנה נקרא אורורה (ע"ש Aurora קומונה באורגון בשנים 1856-1881). משך התוכנית שלושה שבועות. בתקופת הביקור המבקרים עובדים כמו החברים, מתנסים בעבודות שונות ולומדים את הנורמות ואורחות החיים בקומונה. מצד שני החברים לומדים להכיר את המבקרים. חלק משבוע העבודה מוקדש לפגישות לימוד בנושאים הקשורים לאורחות החיים בקומונה. למבקר שמבקש להתקבל לחברות עורכים ראיון קבלה. חבר יתקבל לקומונה אם אין התנגדות של יותר מ – 10% מהחברים.

נושא השינויים

לצורך כתיבת מאמר זה, שוחחתי בנושא השינויים, עם ידידתי ואלרי, חברה ותיקה בטווין אוקס. היא לא רואה בשינויים אותות המבשרים רע אלא דברים שכדאי לציין כמו:

המעבר מקהילה בהיביוריסטית לקהילת יעוד.

ביטול הלינה המשותפת.

צמצום דרסטי במכירת ערסלים שייצר אוירה אחרת בעבודה. ואלרי: "בעבר, האוירה השקטה שהיתה קיימת בזמן יצירת הערסלים, איפשרה אינטראקציה לא פורמלית. אני מרגישה שזה פגע במקצת במרקם החברתי".

ההתקדמת הטכנולוגית שהביאה את האינטרנט לתוך הקהילה. ואלרי: "פעם לא אפשרנו אפילו טלביזיות ומדיה בקהילה. יצרנו תרבות משלנו. ריקודים, שירים, יוגה, התעמלות חוגי לימוד, וחוגי הידברות. היום לחלק גדול מהחברים יש מחשב והם יכולים לראות סרטים בבית. למען האמת עדיין ישנם הרבה פעילויות חברתיות, אבל לאחר 25 שנות חברות בקומונה אני רואה את השינוי".

האינטרנט. ואלרי: "פעם – אדם שידע על קיום הקהילה שלנו כבר היה ער ל"תרבות אלטרנטיבית". אם בוא האינטרנט אפילו אדם נורמטיבי לגמרי, שאין לא זיקה לערכים כמו פמיניזם, אקולוגיה, צדק חברתי ושיתוף פעולה יכול לראות אותנו באינטרנט ויכול לבוא לבקר. זאת אומרת שאחוז יותר גבוה של חברינו פחות מודעים לערכים שלנו. שוב – זו לא טרגדיה, אבל ראוי לאזכר".

דעה אישית

אני מייחס לתוכנית המבקרים Community Visitor Program, את העובדה שגם אחרי 50 שנים טווין אוקס מנהלת בהצלחה חברתית וכלכלית אורח חיים כל כך שיוויוני וכל כך מנוגד לזרם המרכזי בחברה האמריקאית.

בעוד שהקומונה נראית מקום יציב מאד מבחינת אורחות החיים, היא מאד לא יציבה מבחינת האוכלוסיה. תחלופת החברים בטווין אוקס גדולה מאד. מקבוצת המייסדים לא נשאר איש. יש בטווין אוקס קבוצה של חברים ותיקים. אבל חברים צעירים מחזיקים מעמד כמה חודשים, אחרים שנה ויותר. מעטים נשארים לתקופה שמעל 5 שנים. לקיבוצניק ותיק כמוני, זה נראה כמו "תחנת רכבת". ובדיוק בנקודה זו באה תוכנית המבקרים (שכמעט תמיד יש רשימת המתנה להתקבל אליה), שדואגת לאורך עשרות שנים למלא את החלל שמשאירים חברים שעוזבים.

יש הרואים את החיוב שבתחלופת החברים. הם אומרים שכל חבר שעוזב יהיה שגריר שיפיץ את רעיונות הקומונה. הם רואים בטווין אוקס בית ספר של החיים. לדעתי, כל מי שעובר בקומונה לוקח איתו משהו בעל ערך להמשך דרכו בחיים. המטען שנרכש בטווין אוקס הוא חיובי.

גדעון אשל.

צרעה.